Italië - Sicilië deel 1

Route
Regggio Calabria - Sant'Alessio Siculo - Catania - Nicolosi - Piedimonte Etneo

De overtocht

De overtocht naar Sicilie duurt ongeveer 20 minuten. Terwijl wij staan te wachten om aan boord te mogen, rijdt het verkeer de veerboot af. Wat een chaos! Niks wordt begeleid, niemand gunt iemand voorrang en ze trekken allemaal op alsof ze een wereld record moeten neerzetten. Maar goed, we hebben dus een idee wat ons te wachten staat in Sicilië. En inderdaad in Messina aangekomen is het ook chaos. Helaas blijkt het op de wegen net zo een chaos te zijn. Wij hebben het gevoel dat bijzondere verrichtingen in Sicilië net iets anders zijn dan in Nederland. “parkeer je auto midden op de rotonde om boodschappen te doen; Rijd je auto minimaal een meter over de stopstreep en ga dan eens kijken of er toch niet iemand aan komt; Rijd met 1 hand terwijl je met je andere hand je moeder belt en tegelijkertijd een sigaret rookt.” Geen geintje, dit komen we echt elk uur tegen. Om Messina uit te komen, zijn we dan ook wel even bezig. Naast hun bizarre rijstijl, en idee dat je overal kan parkeren als het jou uitkomt (wat enorm veel opstoppingen veroorzaakt), zijn er ook gigantisch veel gaten, scheuren en putten in de weg. We hebben het idee dat elk nieuw stuk asfvalt na een week alweer wordt opengebroken, omdat ze de putten waren vergeten.

We fietsen die dag maar 50km, maar zijn toch flink moe als we eindelijk bij de camping zijn.

Het komt weer goed uit

In Sicilië hebben we een paar bezienswaardigheden die we echt willen zien: de Etna, Vallei van de Tempels en Scala di Turchi. En op 20 oktober moeten we in Palermo zijn voor de boot. Door het chaotische verkeer, besluiten we dat we nu zeker de route door de bergen gaan nemen, weg van de (meer) toeristische kust. Na het plannen van de route, blijken we nog 7 dagen speling te hebben. Geen probleem natuurlijk, gezien er overal nog genoeg te zien/ te doen is, dus we zien wel. Maar dan krijgen we via Work-away de vraag of we een housesitting willen doen in Sicilië, op de rand van de Etna op korte termijn. Dat komt natuurlijk wel mooi uit!

Inmiddels waren wij al doorgefietst richting de Etna en bevonden we ons al op campings met shuttles naar het nationaal park. We besluiten daarom eerst de Etna te beklimmen en daarna terug te fietsen naar het adres van de workaway.

Overtocht naar Sicilië
Isola Bella
Sicilië Canoli
Elfduizend kilometer fietsen

Etna

De shuttle zet ons af onderaan de kabelbaan. We besluiten deze echter niet te nemen en wandelen via de rechterkant naar boven. Er zijn verschillende routes, maar geen bordjes en in het lava-as is het niet erg duidelijk waar een pad loopt. We doen dus maar wat. Noem het struinen. Het park is prachtig en het is bijzonder om zo een vulkanisch landschap eens van dichtbij te kunnen bekijken. Vooraf hadden we ons ingelezen over de regels in het park. Gezien het een actieve vulkaan is, mag je zonder gids maar tot een bepaalde hoogte komen. Alleen we zien nergens bordjes, waarschuwingen, afzettingen of maar iets wat er op duidt dat je een bepaald gebied niet in mag. Na een wandeling omhoog en wat kraters en uitzichtpunten te hebben gezien, gaan we op ons picknickkleedje lunchen met uitzicht op de vulkaan. Rob doet zelfs nog even een tukje. Tot dan toe hebben we ons netjes gehouden aan de regels van het park. Maar we zien allemaal mensen verderop omhoog lopen en geen borden, waarschuwingen of mensen die ze tegen houden.

We besluiten toch ook maar een kijkje te nemen. Het is een flinke klim die het meest weg heeft van een duin beklimmen. Gelukkig hebben we een prima conditie en binnen 20 minuten zijn we boven en hebben we een mooi uitzicht op de Etna. We krijgen nog een Bonjour van een stel Amerikanen die waarschijnlijk zijn vergeten dat ze in Italië zijn en niet in Frankrijk, en dalen uiteindelijk weer af naar het begin van de kabelbaan.

Stoom
Top van Etna

Workaway nummer 3

We fietsen door het bergachtige gebied naar de workaway. De sleutels kunnen we ophalen in het dorp en na boodschappen te hebben gedaan, fietsen we naar het huis. De eigenaren zijn er niet, dus we moeten het huis weer even tot leven wekken. Luiken open, schakelaars aan, boiler aan. Het is een gigantisch huis met een mooie tuin rondom en een dakterras met uitzicht op de Etna. Het heeft veel kamers, maar die hoeven wij gelukkig niet allemaal te gebruiken. Het huis en de tuin kunnen echter inderdaad wel wat onderhoud gebruiken. Als je snel kijkt, ziet het er allemaal erg deftig en netjes uit, maar her en der zijn toch behoorlijk veel gebreken te vinden. Omdat het lekker weer is, gaan wij vooral in de tuin aan de gang. Rob mag weer met een schep aan de gang en kan een vuurtje maken, en er moet het een en ander geharkt, geveegd en geknipt worden. Verder zouden ze het fijn vinden als we de poort kunnen schilderen.

Voor ons is het vooral lekker dat we weer even een koelkast en een oven hebben, al onze spullen grondig kunnen wassen en flink wat dingen kunnen uitzoeken. Met een flinke to-do lijst zowel persoonlijk als voor de klusjes hier rondom het huis, vliegt de week voorbij.

Stukje duwen
Ja we mogen weer! Hike-a-Bike
schudden voor gebruik
Schudden voor gebruik
En je ziet wel weer wie er al het werk moet doen.
Plamuren
lekker rusten

En weer door!

En dan is het toch echt weer tijd om door te fietsen. We hebben nog een goeie week in Sicilië voor de boeg. Op 20 oktober pakken we dan de boot van Palermo naar Napoli. En op 25 oktober stappen we in het vliegtuig…..

Dit bericht heeft één reactie

1. Rien junior

Genieten hoor! Bijna 1 jaar onderweg!

Laat hier je reactie achter.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.