Kuala Lumpur tot Thailand

Etappes

Mankementen

Kuala Lumpur tot Thailand fietsRoute
Kuala Lumpur ā€“ Bentong ā€“ Mentakab ā€“ Jerantut ā€“ Kuala Tahan ā€“ Kuala ā€“ Tembeling ā€“ Kuala Lipis ā€“ Camping spot ā€“ Tanah Ratah ā€“ Ipoh ā€“ Lenggong ā€“ Gerik ā€“ Betong (Thailand)

Terug in KL

In Kuala Lumpur worden we na 10 dagen Borneo weer herenigd met onze fietsen. We blijven nog 2 nachtjes bij onze ontzettend gastvrije warm-showers hosts en fietsen dan weer verder. Kuala Lumpur zelf is best indrukwekkend met veel wolkenkrabbers en op sommige plekken meer fly-overs dan we kunnen tellen. Maar Kuala Lumpur is geen wandel- of fietsvriendelijke stad en echt heel interessant vinden wij het nou ook weer niet. Dus terug de jungle in; op naar Taman Negara National Park. We krijgen meteen een pittige klim voor de kiezen en na 10 dagen niet fietsen, moeten onze beentjes weer even wennen.

Taman Negara

De daarop volgende dagen klimmen we niet meer, maar blijft het landschap glooien. Op en af, op en af, op en af, wat eigenlijk nog vƩƩl vermoeiender is dan een flinke klim. We zijn dan ook blij als we na 4 dagen fietsen al bij Taman Negara zijn. Gezien we nog niet zolang geleden al veel geld uit hebben gegeven aan jungle tours in Borneo, besluiten we Taman Negara een beetje op eigen houtje te ontdekken. Er zijn een aantal paden door het park aangelegd waar je als toerist zonder gids mag komen. Het is niet veel, maar zorgt toch voor een paar uurtjes vermaak. Ook is er een erg mooie canopy walkway die we graag zouden bewandelen. Deze gaat wel al om 15:00 uur dicht, dus op onze eerste dag zijn we al te laat. De tweede dag is een vrijdag, en dan is de canopy walk gesloten. Op zaterdagochtend vertrekken wij weer. Geen canopy walk voor ons dus.

Warm-showers adresje
Nog een heel leuk warm-showers adresje onderweg
De enige juiste plek
Het is heerlijk fietsen

geduld is een schone zaak

Taman Negara valt voor ons misschien een beetje tegen als we het vergelijken met Borneo. Maar we doen er verder ook niet veel. Geen tours en geen gids die ons van alles kan vertellen, dus echt een oordeel vellen kunnen we niet. Het blijft sowieso mooi om door de jungle te wandelen en we zien toch nog 2 slangen. Op vrijdag doen we nog een laatste wanhoopspoging om een tapir te spotten bij een zoutlik, maar na 2 uur geduldig te wachten in de hide-out, hebben we nog geen vogeltje voorbij zien vliegen. De zon begint onder te gaan, dus dat betekent ook dat de sluitingstijd van het park is aangebroken.

Met de boot terug

Op zaterdagochtend vertrekken we weer dezelfde weg terug als we gekomen zijn, alleen dit keer fietsen we niet langs de rivier maar varen we erop. Onze fietsen liggen voor in de boot en wij suizen over het water. Het is regenachtig, bewolkt en fris. In de boot gaan de jassen aan. Na een paar uur varen, laden we onze spullen uit en stappen we weer op de fiets. Die zijn niet geheel onbeschadigd door de boottocht heen gekomen. Het is zoals wel vaker het geval wanneer mensen ons met alle goede bedoelingen willen helpen sjouwen. Maar we doen dat toch echt liever zelf.

Blauwe varens Taman Negara
Taman Negara jungle
Taman Negara jungle walk
Goed bedoelde hulp

Ze zijn hier absoluut niet gewend aan fietsen en vaak als mensen willen ā€˜helpenā€™, werken ze vooral tegen. Er wordt aan de voorband getrokken waardoor deze gaat draaien. Idem dito wanneer mensen met Ć©Ć©n hand onze fiets aan het stuur vooruit trekken (dat gaat niet werken). Fietsen worden opgetild en de hele voorvork begint een eigen leven te lijden, altijd opletten dat je lamp dan niet tegen je frame kapot klapt. Dit keer glijdt de fiets van Isabelle weg op de rand van de boot en buigt de sleutel krom. Hij breekt gelukkig niet af maar toch, het blijft nu een zwakke plek. Ook de fietsbel overleeft de tocht niet. Kleinigheidjes gelukkig.

Fiets op de boot
De fiets de boot in
Fietsen in de boot
Klaar voor vertrek
Boottocht Taman Negara
Onderweg in de boot

Rijst

De aankomende dagen gaan we weer klimmen, echt klimmen, naar de thee plantages in de Cameron Highlands. Over de naamgeving ā€œHigh-Landsā€ is niet heel erg lang nagedacht lijkt me, voor diegene die het nog niet doorhadden: dit stuk land ligt dus een stuk hoger.Ā

De eerste twee dagen op de fiets is het zoals tot nu toe overal in MaleisiĆ«. Overal kunnen we terecht voor iets te eten en te drinken. Als we samen meer dan 5 euro uitgeven voor de lunch of ons tweede ontbijt, is het duur geweest. Om de 5Km zijn er restaurantjes te vinden. De ene serveert heel lekker eten, de ander gewoon lekker. Vaak is er de keuze tussen, rijst, rijst, rijst, rijst en mie. Het komt dan ook wel meer dan eens voor dat we 4x per dag een bordje rijst naar binnen zitten te werken. Niet altijd omdat wij het zelf bestellen, maar ook omdat het regelmatig aangeboden wordt. Dan zitten we met een beetje tegenzin om 10 uur ā€™s ochtends onze tweede halve kilo rijst met sambal op te lepelen. Met de kop koffie natuurlijk die we wel hadden besteld.Ā

Maar afslaan kunnen we niet over ons hart verkrijgen. Die extra calorieƫn kunnen we overigens wel goed gebruiken. Die zijn na een paar uurtjes fietsen al verbrand. Maar we dwalen weer een beetje af. Terug naar de Cameron-Highlands. Want voor het eerst in Aziƫ fietsen we op een route zonder stadje, dorp of restaurant. Gelukkig hebben we onze tent en kookstel nog altijd bij. Die komen nu goed van pas. Die nacht zetten we onze tent op in een bushokje. Zo blijft onze tent mooi droog.

Kamperen Maleisiƫ
Pitcher plant
Jungle fog
Thee plantage Cameron Highlands
Camerog Highlands sign
Thee plantage

De kortste rondleiding ooit

De dag erna is het weer als vanouds en na een laatste stuk flink klimmen, drinken we een kop thee met uitzicht op de thee plantages. Bij de Cameron Highlands maken we ook weer een mooie jungle wandeling en bezoeken we de thee fabriek. Om het half uur start er een gratis rondleiding, en wij zijn wel benieuwd wat ze te vertellen hebben. Stipt op 09:30uur start de tour met een korte uitleg over de 5 stappen van het thee-maak-proces en dan mogen we de fabriek in. Er is een wandelpad in U-vorm aangelegd. Fabriek in, machines kijken, fabriek weer uit. We staan om 09:37 weer bij het startpunt. Precies 7 hele minuten duurde onze rondleiding, dat moet een record zijn!

Welcome to the kingdom of Thailand

Met Kuala-Lumpur, Taman Negara en de Cameron-Highlands zitten we nu al tijdje op de ā€œtoeristische snelwegā€ van MaleisiĆ«. Georgetown en Langkawi horen daar ook bij en letterlijk IEDEREEN die we spreken gaat daar nĆ” de Cameron-Highlands naartoe. Het werkt voor ons als zout op slakken. We besluiten om Langkawi te skippen en via een minder bezochte route naar Thailand te gaan. Zo gezegd zo gedaan. 4 Dagen later fietsen we de grens over. We worden hartelijk ontvangen door iemand die bij de grens staat te schreeuwen: ā€˜Welcome in the kingdom of Thailandā€™! Geen idee of dit zijn vaste baan is, of dat het een impulsieve actie was maar we hopen het eerste. Stel je voor dat je bij elke grens door een schreeuwende man welkom wordt geheten, dat zou toch fantastisch zijn!

Onze plannen

We krijgen 30 dagen ā€˜gratisā€™ maar dat zal niet genoeg zijn. Een van de eerste dingen die we moeten gaan regelen is dus het verlengen van ons visum. Dat zou echter geen probleem moeten zijn. We slapen twee nachten in Betong, net over de grens, om wat praktische zaken te regelen. Simkaartjes, geld pinnen, pasfotoā€™s maken voor ons visum en om te leren hoe je koffie besteld in het Thai (zeer belangrijk). En dan kunnen we beginnen! Op naar Chiang Mai, ongeveer 2000Km verderop.

Stukske modder
Engel
Aardbeien

Dit bericht heeft 3 reacties

1. Lotte

Mooie reis weer Rob en Isabel! Ben benieuwd hoe het is om door Thailand te fietsen, het eten kan alvast niet missen. šŸ™‚ Borneo klonk ook mega gaaf, vet dat jullie een orang oetan gezien hebben. En die lichtgevende schimmel ziet er ook heel bijzonder uit. Geniet er weer van!

2. Rob en Isabelle

Dat zie je goed. De kleinste soort bekerplant ter wereld (is ons verteld).
    De thee was niet heel speciaal eerlijk gezegd :0
    Wel mooi om door de thee plantages te kunnen wandelen.

3. Mirjam

Wat zie ik op de foto die na het bushokje komt? Een vleesetende plant?
    En hoe was de thee? Hebben jullie mogen proeven?
    Vervelend hoe ze met jullie fietsen omgaan, hoop dat de sleutel het houdt.
    Groetjes

Laat hier je reactie achter.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.