Zuid-Korea

Hoogtemeters

Etappes

Mankementen

Fietsroute four rivers incheon Busan zuid korea
Incheon - Busan

Zuid-Korea

Op 8 april fietsen we naar de haven in Qingdao. De overtocht duurt 16 uur, en we besluiten een kamer voor 2 personen te boeken, zodat we hopelijk een goede nachtrust hebben. Om de boot op te mogen, moeten de fietsen in een volle bus. Het past net. Dan draait de bus 180 graden om de straat over te steken en mogen de fietsen er weer uit. Jammer dat we die 10 meter niet mochten lopen of fietsen.

En dan moeten al onze spullen nog de boot in. Er zijn 2 roltrappen in de boot om op het juiste dek te komen. Daar maken we graag gebruik van. Rob zet al onze tassen beneden op de roltrap en Isabelle haalt ze er boven weer vanaf. Dat scheelt ons weer wat gesjouw. De fietsen worden in een opslaghok gestald en wij krijgen de sleutel van de kamer. We hadden weer een mini hokje met 1 stapelbed verwacht, maar we worden verrast met grote hotelkamer met zicht op zee, en zelfs een bad in de badkamer.

Boot Chingdao Incheon

Incheon

De volgende ochtend komen we dan ook uitgerust aan in Incheon. Rond 12 uur zijn we van de boot af en klaar om te gaan fietsen. Onderweg regelen we geld, lunch en benzine (om te koken). Ons plan is om naar Seoul te fietsen en daar te kamperen op een camping. Het eerste deel van de route is nog niet op mooie fietspaden. We hebben voor ons gevoel om de 100 meter een stoplicht en het duurt allemaal lang. Na 20 langzame kilometers, komen we op het 4rivers fietspad. Dat scheelt een hoop. Rond 6 uur komen we aan bij de camping in Seoul, maar die blijkt dicht te zijn. Er zit nog een camping in de buurt, dus we besluiten daar te gaan kijken. Op een dinsdagavond is er vast nog wel plek. De camping ligt op een heuvel, dus we mogen nog flink omhoog trappen.

Vol = Vol

Vermoeid komen we aan bij de camping. Er lijkt plek genoeg dus we gaan opzoek naar de receptie. Rob doet zijn uiterste best, maar zonder resultaat. De camping is vol. Inmiddels is het donker en hebben we honger. We besluiten eerst wat te eten en dan maar te gaan wildkamperen in het park. De camping mag dan vol zijn, maar er is ruimte en gras genoeg voor een tent. We lopen terug over de camping richting het rustige deel van het park, wanneer we door een groepje campinggasten geroepen worden. We lopen even naar ze toe en vertellen dat de camping vol zit. Zonder twijfelen bieden ze aan dat we onze tent bij hun op de plek mogen neerzetten. Ze hebben nog wel wat ruimte. En zo, worden we in Korea verwelkomt door de vriendelijke Koreanen. We zetten onze tent op, en krijgen van hen een biertje. Het blijkt dat de volgende dag verkiezingsdag is en daarom iedereen vrij is. Vandaar dat het zo druk is op de camping.

Volle camping in Seoul: echt geen plek meer te vinden......
Volle Camping Seoul

4rivers

We benoemden het al even, maar we gaan dus het 4rivers fietspad volgen. Rob heeft deze route al eens gefietst dus hij kent de weg. Het is een fietspad die voor 95% autovrij is en het hele land van noord naar zuid doorkruist. De totale lengte is ruim 650Km en het fietspad volgt voornamelijk de rivieren dus het is weinig klimmen.

Camping info Korea

Koreanen houden van kamperen en er zijn dan ook veel campings te vinden in Korea. De meeste Koreanen kamperen dichtbij huis en vaak in het weekend. Er zijn veel campings door de overheid geregeld waardoor de prijzen laag zijn, of zelfs gratis. Online kan er een reservering gemaakt worden (soms wel alleen als je een Koreaans ID hebt) en gezien de lage prijzen gebeurt dit massaal. Sommige mensen gebruiken een campingplek om te gaan picknicken of BBQā€™en en zijn in de avond weer weg. En geregeld komen mensen niet opdagen. Maar als de camping volgeboekt is, dan is deze ook echt vol. Ook al zijn er zat lege plekken. Je weet maar nooit of er om 12 uur ā€™s nachts nog iemand zijn tent komt opzetten…

Fietspadborden
Fietspad niet te missen

Seoul

Na onze eerste nacht bij de vriendelijke Koreanen gaan we terug naar de receptie en vragen we of er vanavond wel een plekje vrij is. Niet dus, dat wordt iets anders verzinnen. We fietsen even Seoul in voor wat boodschappen en een simkaart en fietsen dan vast een stukje de stad uit over de mooie fietspaden van de 4 rivers. We vinden een park waar we onze tent opzetten voor de nacht. Wildkamperen is officieel niet legaal maar wordt, mits je geen overlast veroorzaakt, meestal wel gedoogd.

Blossom season south korea
mooi lunchplekje

I follow rivers

De volgende dag staat er weer een sollicitatie op de planning, dus we besluiten ons geluk bij een camping te beproeven. Online lukt het ons een reservering te maken, dus we kunnen gerust gaan fietsen. De tocht is 80km, wat over fantastische fietspaden, geen probleem is. Tot we er achter komen dat we 15km de verkeerde kant op zijn gefietst. We hebben een zijtak van de rivier gevolgd, in plaats van de rivier richting het zuiden. Oeps. Onze dag van 80km, wordt ineens 110km.

Fout fietsen kan eigenlijk niet, dacht Rob. Maar er is in de loop van de jaren wat veranderd. Het fietspad is uitgebreid tot een heus fietsnetwerk dus het is af en toe toch opletten dat je de goede kant op fietst. Onderweg staan er rode telefooncellen met stempels, deze stempels kan je verzamelen en bij de finish kun je dan een certificaat opvragen. Die willen wij natuurlijk wel hebben.

Vakantie

Het is genieten geblazen op de route. Op Ć©Ć©n dag na hebben we prachtig weer. En die ene dag regen besluiten we om een goedkoop hotelletje te boeken. Verder is het vinden van een slaapplek geen enkel probleem. Langs de route staan overal openbare toiletten, drinkfonteintjes en ook kleine supermarktjes zien we genoeg. We moeten mensen er vaak aan herinneren dat we niet op vakantie zijn maar op reis. En daar zit een groot verschil tussen! Maar hier in Zuid-Korea voelt het toch alsof we op vakantie zijn. We hoeven niks te plannen, nergens over na te denken, alleen maar te trappen.

Waar zit je met je kop?

En dat vakantiegevoel geeft ruimte om na te denken. We zijn inmiddels druk bezig met onze terugkomst en we merken dat we daar ook weer erg naar uitkijken. Echter vergeten we af en toe om ons heen te blijven kijken en van het moment te blijven genieten. Een beetje uitdaging dwingt je daartoe. Dan heb je geen tijd om na te denken over een tandartsafspraak die gepland moet worden. De prioriteiten liggen dan automatisch op wat er die dag geregeld moet worden. Maar goed, nu klinkt het misschien alsof wij het er moeilijk mee hebben, dat is dus absoluut niet het geval. Het is heerlijk hier op vakantie in Zuid-Korea. Ā

Zuid-Koreaanse hartelijkheid

Wat niet is veranderd, is de vriendelijkheid en vrijgevigheid van de Koreanen. Bijna elke dag krijgen we wel iets aangeboden. Een waterzak van 3L, een plekje voor onze tent, een biertje, rijstewijn, noodles, kimchee, fruit, cake. Weigeren kan niet, dat zou onbeleefd zijn. Tijdens de fietstocht heeft Isabelle nog een sollicitatie. Helaas heeft onze Simkaart er de brui aan gegeven, dus we moeten opzoek naar een plek met goede Wifi. Het fietsmuseum biedt uitkomst. Toepasselijker kan ook bijna niet, solliciteren vanaf je fietsreis in het fietsmuseum. Na de sollicitatie zetten we onze tent op een plek waar we andere kampeerders zien staan. Het duurt niet lang voordat we een bakje nootjes, een fles Koreaanse rijstwijn, twee bakken noodles en een portie kimchee voorgeschoteld krijgen. Koken is dus niet meer nodig. We zijn al voorzien.

In het begin is het lastig om zoveel te accepteren, maar weigeren zit er echt niet in. Ze staan erop dat we het aannemen. We bedanken de gulle gevers hartelijk en proberen nog wat terug te geven uit onze eigen voorraad maar ook dat lukt niet.

Warm-showers

Iets over de helft van de 4rivers route, kloppen we maar weer eens aan bij een warm-showers adresje. Opnieuw worden we hartelijk ontvangen en besluiten we zelfs nog een dagje langer te blijven. We hebben tenslotte toch vakantie. We kopen een weegschaaltje en beginnen met de puzzel ā€œhoe krijgen we straks alles mee het vliegtuig inā€. Na een uurtje wegen zijn we er een heel eind uit. Samen met onze host gaan we lekker oreaans bbqā€™en en we delen ervaringen van onze fietsreizen. Tijdens onze gesprekken begint de intercom in het appartement herrie te maken. Wij denken meteen dat er iemand aan de deur staat maar het blijkt een algemene mededeling te zijn voor iedereen in de flat. Daar moeten we in Nederland niet aan denken. Een intercomsysteem in je eigen huis dat omroept dat ze de liften komen schoonmaken. Hang maar een briefje op in de hal.

Isabelle op de fiets

Busan

De laatste twee dagen geven we nog even gas. Op de voorlaatste dag stoppen we na 100Km. Het regent maar we zien een prachtig mooi overdekt podium. ā€œKimā€™s saxophone clubā€ staat er op een banner. Het lijkt erop dat er vanavond geen optreden is, dus dat podium kan mooi dienst doen als kampeerplek. De volgende dag fietsen we 130Km tot de finish in Busan. We halen onze certificaten en fietsen tevreden naar ons hotel vlakbij de haven. Daar verblijven we onze laatste twee nachtjes in Zuid-Korea, voordat we de boot nemen naar Japan. Het laatste land van onze wereld-fiets-reis.

four rivers fietspad
Mooi plekje voor de tent
Seoul Busan four rivers Finish

Dit bericht heeft 11 reacties

1. Alaine

Wat fijn al die vriendelijke Koreanen ,en een mooie fietsweg .Nog even van jullie vakantie geniet en dan richting huis ,fiets ze šŸ™‹ā€ā™€ļø

2. Elly

Rob heeft deze route al eens gefietst dus hij kent de weg. HAHAHA

1. Bart

Haha geniaal dit en ook dat Isabelle er nog steeds in gelooft na al die jaren šŸ¤£

1. Isabelle

Nou, ik werd al sceptisch vandaar dat het bij die 15km bleef… Maar ja, je weet hoe overtuigend Rob kan zijn

2. Elly

Stiekem geloofd ze d’r niks meer van hoor

2. Rob en Isabelle

Het zit in de familie zullen we maar zeggen šŸ˜…

1. Elly

Sorry Rob , maar ik heb het nog, kan nooooit van mij zijn dus šŸ˜‹šŸ˜³

3. Mirjam

Wat een lieve mensen onderweg! Fijn zulke ervaringen.

4. Marloek

Leuke blog weer om te lezen,, wat een mooie belevenissen.
    Fijne tijd in Japan!

Laat hier je reactie achter.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.