Blog zuidoost Aziƫ -Thailand deel 2 Geschreven op: 17-01-2024

Etappes

Mankementen

Thailand deel 2 route
Phetchaburi ā€“ Samut Sakhon ā€“ Bangkok - Ayutthaya ā€“ Ang Thong ā€“ Tak Fa ā€“ Bang Mun ā€“ Phichit ā€“ Phitsanulok ā€“ Ban Pa Kum Ko ā€“ Wang Chin ā€“ Lampang ā€“ Ban Jam Bon ā€“ Chiang Mai

Thailand deel 2

2023 sluiten wij af in stijl. Aan de Thaise oostkust, in de buurt van Hua Hin, vinden we een camping aan het strand waar we onze tent kunnen opzetten tussen de Thaise kampeerders. De camping is mooi voorbij de drukte, maar dichtbij genoeg om daar wel wat te eten en te drinken te halen. Zelfs op de camping worden we hartelijk onthaald door de medegasten. We krijgen drinken aangeboden, mogen aansluiten voor het eten en wanneer iemand met de auto nog even snel naar de stad rijdt voor wat inkopen, wordt aan ons meteen gevraagd of we ook nog iets nodig hebben. Gelukkig hebben we ons zelf prima van alle gemakken voorzien en kunnen we dankbaar afslaan en ze zelf iets terug aanbieden wat zij dan vervolgens weer dankbaar afslaan.

Vuurwerkshow

Net voor middennacht verhuizen we onze stoeltjes naar het strand en genieten we van de 100 door de lucht vliegende wensballonnen het prachtige Chinese vuurwerk wat verderop langs het strand wordt afgestoken.

En dan begint het nieuwe jaar voor ons met, jawel het zal je verbazen: fietsen! Om 6 uur staat de wekker en begint ons jaar met een prachtige zonsopkomst over de zee. De straten zijn nog heerlijk rustig en we genieten van deze heerlijke start van dit nieuwe jaar. Op naar Bangkok!

vuurwerk Hua Hin 2024
Het eerste vuurwerk begint al vroeg op de avond
Thailand 1 jan 2024
Zonsopkomst 1 jan 2024 - tijd om te fietsen!
Tempelgrot
Tempel grot onderweg
Slapen bij de tempel
Onze tent bij een tempel

Bangkok

De laatste etappe naar Bangkok hadden we redelijk chaotisch verwacht. Druk, chaotisch en daardoor langzaam. Het is weliswaar druk, gezien we langs grote wegen fietsen, maar we kunnen flink doorfietsen. Voor we er erg in hebben, zijn we al bij het hotel aangekomen, nog voor 12 uur ā€™s middags. Dat geeft ons mooi wat extra tijd om wat dingen te regelen.

In Bangkok willen we natuurlijk het een en ander zien van de stad, maar grote steden bieden ook altijd de mogelijkheid om de nodige spullen aan te schaffen. We doen dus ook een poging om nieuwe sandalen te vinden voor Rob (niet geslaagd: te breed of echt heel lelijk), een 2e hands GoPro te kopen ter vervanging van de GoPro die toch niet zo waterdicht was (wel geslaagd) en binnenbanden, kinesiotape en SD kaartjes die we vooraf hadden besteld, worden ook nog geleverd bij het hotel.

Ā

Bangkok sfeertje:

Bangkok Thailand Tempel
Bangkok royal palace
Thailand Bangkok Tempel
Bangkok Markt
Straat in bangkok
Bangkok markt

Na drie dagen Bangkok stappen we weer op de fiets. Tijd om onze weg te vervolgen richting Chiang Mai. Onze eerste stop is Ayutthaya, een oude hoofdstad van Thailand, waar nog vele oude tempels te vinden zijn uit 1350 tot 1767.

Moderne tempel

Onderweg stoppen we ook nog even bij een veel moderne tempel. Het complex is gigantisch en we blijken een rondleiding te kunnen krijgen met een golfkarretje. Voordat we aan die rondleiding kunnen beginnen, worden we wel even in respectvolle witte kleding gehesen. Gelukkig hebben ze dit allemaal liggen en lijken zij het net zo leuk te vinden om ons de tempel te laten zien, als dat wij het vinden om een rondleiding te krijgen. Allereerst krijgen we wat instructiefilmpjes over hoe we ons respectvol kunnen gedragen ten opzichten van de mensen, de monniken, en de mensen die komen mediteren. Vervolgens krijgen we een korte meditatie les en dan is het tijd voor de rondleiding. We worden rondgeleid door een Monnik, die redelijk goed Engels kan.

World peace through inner peace

Met het golfkarretje rijden we over het terrein wat meerdere kilometers groot is. We krijgen uitleg over de gebouwen en het Boeddhisme en kunnen hem vragen stellen over het geloof en de gemeenschap. De tempel is gebouwd door boeddhisten, voor boeddhisten, om een plek te hebben om te mediteren en het Boeddhisme te beoefenen voor alle boeddhisten van over de hele wereld. De grootste tempel staat dan ook in het midden van een terrein en beslaat maar liefst 1 vierkante kilometer. Op de ringen van de tempel kunnen 10.000 monniken zitten voor meditatie en daaromheen is ruimte voor nog eens 400.000 mensen om te mediteren. De tempel zelf is versierd met 300.000 kleine Boeddhaā€™s en in de tempel zelf zijn nog eens 700.000 Boeddhabeeldjes te vinden, allemaal met namen erop van riante donateurs. Het is indrukwekkend om te zien en tegelijkertijd ook weer heel anders dan andere tempels in Thailand.

moderne tempel
world peace
Ayutthaya

In Ayutthaya fietsen we met onze bepakte fietsen rond in ā€˜de oude stadā€™. Meer mensen gebruiken hier de fiets om van tempel naar tempel te komen. We passen er dus goed tussen. We bezoeken een aantal tempels van binnen en de rest fietsen we langs af. Na een ochtend genieten van deze oude tempels, gebruiken we de middag nog even om wat kilometers te maken.

De dagen erna, fietsen we veel. Meerdere keren tikken we de 100 km per dag aan. We fietsen dan ook vlak, door de rijstvelden en langs het suikerriet. De zon doet goed zijn best, maar koude drankjes en noedelsoep doet wonderen. ā€˜An icecream a day keeps the heatstroke awayā€™ zullen we maar zeggen.

Warm-Showers Thailand

Na ruim 5 weken Thailand slapen we bij onze eerste warm-showers host. Mark runt een klein hostel en daar mogen we als fietsers gratis blijven slapen. We komen redelijk vroeg in de middag aan dus er is tijd om met Mark mee te gaan naar de sauna! Buiten is het bijna 40 graden maar vergeleken met de sauna voelt dat aan als een lekker aangenaam temperatuurtje. De sauna is te vinden op het terrein van Ć©Ć©n van de tempels in de stad en wordt druk bezocht door de lokale bevolking. Aan d slippers voor de deur kan je zien hoeveel mensen er op dat moment in de sauna zitten. We zijn blij dat Mark ons hier naartoe heeft meegenomen. Toch weer een bijzondere ervaring. Na de sauna gaan we meteen door naar de massagesalon. We maken er dan maar meteen een heuse spa dag van. Er wordt door de masseuse nog eens goed op onze benen geklopt en er wordt een ā€œstrongā€ ter gehore gebracht. Worden ook onze egoā€™s gestreeld, top!Ā Ā

Een paar foto's van onderweg

Buddha beeld
Monnik fietsen
Rijstveld ploegen
Rijstvelden

Op de kleintjes letten

Highway police

We hadden ons als doel gesteld om richting Chiang Mai wat meer gebruik te maken van de gratis slaapplekken onderweg. We slapen dus weer een keer bij de Highway police en kloppen een paar keer bij een tempel aan. Bij de Highway police worden we weer hartelijk ontvangen en krijgen we opnieuw veel te veel eten. Ook een groot bord varkensingewanden. Afslaan vinden we te onbeleefd dus Rob begint te kauwen. Eerlijk is eerlijk, zelfs de ingewanden smaakten niet verkeerd.

Slapen bij de tempels

Bij de tempels worden we ook hartelijk ontvangen. We mogen altijd onze tent opzetten, en soms blijkt er zelfs een hele kamer beschikbaar te zijn waar we gebruik van mogen maken. Ook eten en drinken wordt ons altijd aangeboden, maar gezien de monniken zelf niet eten ’s avonds, geven we vaak aan dat we zelf wel wat eten gaan halen. Nadat we voorzien zijn van een slaapplaats en water, laten de monniken ons verder met rust. Er wordt wel altijd, meer dan eens, benadrukt dat we het gewoon moeten vragen als we wat nodig hebben. Waar we bij de highway police veel meer interactie hebben, zijn we bij de tempels meer op onszelf. De monniken gaan verder met hun dagelijkse bezigheden wat vaak inhoudt dat ze met zā€™n alle staan te vegen, een potje jeu-de-boules spelen, staan te vegen, mediteren, staan te vegen, of het reciteren van gebeden.Ā

Bergen

De laatste dagen richting Chiang Mai beginnen de bergen weer in zicht te komen. Voordat we gaan klimmen, slapen we bij ons tweede warm-showers adresje. Francois en Mieke (uit Nederland) genieten van hun pensioen in Thailand en ze hebben een klein stukje land omgetoverd tot een stukje paradijs. Heerlijk dat wij daar even van mee mogen genieten. De volgende ochtend beginnen we vol goede moed aan de bergetappe. De laatste 3Km van de berg is er van fietsen geen sprake meer. De steilste hellingen die we tot nu toe gehad hebben, ook al geven alle bordjes telkens 8% aan. Misschien was de inkt op voor nummer ā€œtweeā€ want we kruipen wegen op die richting de 30% helling gaan. Zelfs voor racefietsen extreem zwaar. Voor onze zwaar bepakte fietsen simpelweg ondoenlijk.Ā

Bergen noord Thailand

Op naar Laos

Het is zwaar, erg zwaar. Maar na 1,5 uur ploeteren over 3Km staan we boven aan de klim. Dat varkentje is gewassen. De laatste 80Km naar Chiang Mai verlopen verder soepel. We slapen nog een laatste maal bij een Tempel en krijgen daar een kamer aangewezen, heerlijk na zoā€™n dag.

We blijven een paar dagen in Chiang Mai en fietsen dan richting de grens met Laos. Ons visum komt aan zijn einde, maar we hebben nog ruim de tijd. Nog ā€œmaarā€ 350 Thaise Kms te gaan.

Nog een paar foto's om mee af te sluiten

Buddha
Een hond op een ladder
Nou doei!

Dit bericht heeft 6 reacties

1. Marloek

Wat mooi allemaal. Ik herken wel veel van de fotoā€™s omdat wij er ook zijn geweest.
    Laos is weer iets primitiever, maar wel lieve mensen, eenvoudige dorpjes. Weinig huisraad maar wel tv, brommertje, telefoon en bier .
    Als je in Luang Prabang komt, moet je vroeg op staan om de vele monniken te zien in de morgen, indrukwekkend, die lopen langs de straten , het ziet er flink oranje.
    Veel reisplezier šŸ¤—

1. Rob en isabelle

Dankjewel! Het is inderdaad een hele andere wereld in Laos, maar het heeft zeker zijn charme. En de monniken blijken een beetje het zelfde ritme te hebben als ons, dus we kwamen ze ongeveer elke dag tegen haha.

2. Alaine

Wat een belevenis weer ,op naar het volgende.

3. Ruud

Wat komen jullie op mooie plekken

4. Mirjam

Bijzonder wat jullie allemaal tegenkomen, de tempels, boedha’s, de velden, de stad, de mensen, het eten….. En de kilometers, wauw!
    Op naar de avonturen in Laos!

Laat hier je reactie achter.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.