Rijnroute - deel 2

Etappes
Mankementen
rijnroute deel 2
Schaijk - Wellerlooi - Stürzelberg - Keulen - Bad Hönningen - Spay - Mainz - Mannheim - Germersheim - Rastatt - Kehl

Rijnroute deel 2 - Poly

Storm Poly houdt de gemoederen flink bezig. Windstoten tot 150Km/h en een bak regen komen onze kant op. We hebben niet de meest ideale omstandigheden uitgekozen om te vertrekken. Maar zoals we dat in Nederland zo mooi kunnen zeggen “we zijn toch niet van suiker gemaakt”. Dus we stappen op de fiets, Het is 5 juli 2023 en we vertrekken voor de tweede keer vanuit Schaijk. Poly zorgt vooral in het noorden van het land voor problemen, bij ons in het zuiden is “slechts” code geel van kracht. We wachten de ergste bui af en om 10:00 uur stappen we op de fiets. Het is regenachtig maar er waait een krachtige westenwind in onze rug.

Groeipijn

Doen we er wel goed aan om weer te vertrekken? Die gedachte speelt bij ons beide op. Het was goed om iedereen weer te zien. Als vanouds gezellig. Nu fietsen door een storm richting Duitsland. De fiets van Isabelle zwabbert lichtjes, de zadels moeten we nog goed afstellen, de Garmin wil niet starten, het regent – wil het universum ons misschien iets duidelijk maken?

We fietsen stug door. Die groeipijnen lossen we onderweg wel op.

Hoe verder we fietsen hoe rustiger we worden. Langzaam komt dat zorgeloze gevoel weer bovendrijven. Het klaart op en, onder een heerlijk zomerzonnetje, zetten we onze tent op. De volgende dag is de eerste stop de fietsenmaker. Die zwabber moet uit de fiets van Isabelle. Ook kopen we nieuwe trappers, en een paar dagen later ook een nieuw zadel. We moeten onze draai opnieuw vinden, elke dag lukt dat een beetje meer.

Rijnroute

De keuze voor de rijnroute bevalt ons prima. We moeten wennen aan onze nieuwe set-up en dat kan nu, zonder verdere zorgen over een slaapplek of supermarkt onderweg want die zijn er in overvloed.  We fietsen langs, en door de wijnvelden, Riesling druiven natuurlijk. De druivenranken staan op de heuvels, soms behoorlijk stijl. Je zou het maar moeten oogsten straks… Ondertussen halen we vrachtschepen in die tegen de stroming in moeten varen en zien we deze vervolgens weer langskomen tijdens onze pauzes.

Via Düsseldorf fietsen we naar Keulen en de regen van de eerste dag maakt plaats voor verzengende hitte. De Rijn immer aan onze zijde. Overdag lopen de temperaturen op tegen de 38 graden. Helaas fietsen wij door de graanvelden heen met een zwakke tegenwind en weinig tot geen schaduw. De rijwind die we zelf genereren koelt ons enigszins af. Goed smeren, veel drinken en pauzes onder de bomen, zorgen dat we het te doen vinden. Een camping met zwembad of zwemmeer helpt ook enorm. Ver weg van industrie- en havengebieden wagen we ons ook in de Rijn. Maar echt zwemmen in de Rijn is te gevaarlijk vanwege de sterke stroming.

Rijnroute - deel 2

Het is warm

De hitte eindigt met een geweldige storm. Hoewel het ergste geweld ons bespaard blijft, levert de storm niet alleen verkoeling maar ook prachtige luchten. In de nacht verlicht de bliksem ons tentje alsof er iemand met een paar bouwlampen voorbij loopt en de donderslagen doen de aarde letterlijk schudden! Het koelt de dagen daarna af tot een graad of 28. Nog steeds heet.

Zoveel campings dat er waren de eerste dagen, zo lastig is het om een camping te vinden halverwege de Rijn. De campings liggen of heel dicht bij elkaar, of juist erg ver uit elkaar. Gelukkig zorgt Rob voor de nodige voorbereiding, zodat we elke dag van tevoren al weten hoever we kunnen fietsen tot we een camping tegen komen.

Gezelligheid

De campings zelf zijn erg simpel, er wordt maar weinig aandacht besteed om het een beetje gezellig te maken. Duitse efficiëntie staat voorop. Een grasveldje met het motto: “zet je tent maar op waar je wilt, als wij straks maar weer kunnen maaien”. Op het tentveldje komen we steeds meer fietsers tegen. Voornamelijk gezinnen die op fietsvakantie zijn of pensionados. Sommige fietsen rond met het kleinste tentje, een tandenborstel en een reserve onderbroek. Gramjagers wordt dit type fietser ook wel genoemd. Ze zijn in staat om hun handdoek te vierendelen om ieder grammetje gewicht thuis te kunnen laten. Weer andere zeulen een tent van 6 kilo mee, een tafel, stoelen een inductieplaatje, een tarp, ze hebben nog net geen koelkast achterop. Wij zitten er ergens tussenin. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Er is geen goed of fout. Ook dat maakt fietsvakanties zo leuk.

Isabelle 28, hoera! –>

Onze draai weer gevonden

Wij fietsen gestaag verder en nemen onze eerste rustpauze in Kehl. Het duurde een paar dagen maar we hebben ons ritme weer helemaal gevonden. We zijn vooral blij met de dikkere banden, de Rohloff-naaf en ons nieuwe tentje. Het was een flinke investering, maar dan heb je ook wat (hopen we tenminste).

Tijdens onze rustdag bezoeken we Strasbourg. Het is weer even schakelen naar het Frans. Voor de lunch hebben we onze zinnen gezet op Flammkuchen, in het Frans Tarte de Flambée. In het Duits is Tarte weer taart. Verwarring alom. Het centrum van Strasbourg is erg mooi, alles daaromheen sterk verpauperd.

Nu we onze draai weer gevonden hebben zijn we ook weer bezig met toekomstplannen. We hebben nu alweer dat gevoel: “ We willen opzoek naar avontuur”. Maar eerst fietsen we door naar Bregenz voor een verjaardag en daarna staat Italië nog altijd op de planning. Stiekem zijn we ook al plannen aan het maken voor de winter, maar daar is het nog te vroeg voor nu. Eerst maar eens kijken of we de Alpen over komen met de nieuwe fietsen.

Dit bericht heeft 7 reacties

1. Mirjam

Mooi verslag en foto’s , jullie zijn alweer goed op weg . En ik zie een taartje op je verjaardag zonder vruchtjes Isabelle….Na de verjaardag in Bregenz, op naar de Alpen-Dolomieten! Succes!

1. Rob & Isabelle

Flubbers zul je bedoelen :p

2. Daisy

fijn dat jullie weer in het ritme zitten! Goeie reis verder en kijk uit naar het volgende verslag

3. Daisy

Fijn dat jullie weer in het ritme zitten! Goeie reis verder en ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag!

4. Elly

wat een mooie foto’s vd wolken.

5. Linde

Wat mooi om jullie reis zo mee te maken! Fijn dat jullie weer in het ritme zijn gekomen; heel veel plezier in Bregenz (prachtige stad!) en de reis naar Italië!

1. Rob & Isabelle

Dankjewel Linde! Gaat goed komen 🙂

Laat hier je reactie achter.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.