Borneo

Route door Borneo
Kota Kinabalu - Deramakot Forest Reserve NP - KOPEL - Sandakan

Borneo

Dit keer geen statistieken om mee te beginnen, want we hebben onze fietsen in Kuala Lumpur achter gelaten. Terwijl onze fietsen lekker even genieten van hun welverdiende rust, gaan wij Rob zijn droom in vervulling brengen. We vliegen naar Kota Kinabalu op Borneo. Borneo is onderverdeeld tussen 3 landen; Maleisiƫ, Brunei en Indonesiƫ. Maleisisch Borneo kent weer twee provincies; Sarawak en Sabah. Wij bezoeken de aankomende 10 dagen de provincie Sabah, het meest noordoostelijke deel van Borneo. We willen zoveel mogelijk tijd in de jungle doorbrengen om de kans op het spotten van de Orang-Oetan zo groot mogelijk te maken.

Tours zoeken en boeken

De jungles van Borneo zijn geen plek om als toerist lekker rond te gaan dwalen en selfies te nemen voor je instagram volgers. Wie de jungles wilt bezoeken, zal dat moeten doen onder begeleiding van een gids. Voor ons is het Borneo-intermezzo dus ook echt even vakantie. Na flink speurwerk door Rob, boeken we twee tours, onafhankelijk van elkaar, naar twee verschillende gebieden. De eerste plek is Deramakot Forest Reserve. Een stuk jungle van pakweg 55.000 hectare waar ze aan duurzame houtkap doen. Wat dat dan ook precies mag betekenen.

klaar voor vertrek
Klaar voor vertrek
kota kinabalu
Aangekomen in Kota Kinabalu, Borneo
Snel naar de kapper. We moeten toch goed voor de dag komen bij de Orang-Oetan.

Deramakot Forest Reserve

Vanaf KK (Kota Kinabalu) pakken we een bus richting het nationaal park. In een klein dorpje stappen we uit, waar we vervolgens opgehaald worden door onze gids en chauffeur. Rond 4 uur rijden we richting de jungle. Maar eerst moeten we door flink wat palm plantages. De weg is, ja hoe moet je het noemen: nogal ruig. Veel hobbels, zand, gaten en stenen. Wij zijn in ieder geval blij dat wij niet rijden. Na een paar uur komen we aan bij de jungle. Inmiddels is het al donker geworden en kunnen we meteen beginnen met een nachtsafari. We klimmen achterop de auto en met een flinke lamp gaan we opzoek naar reflecterende ogen. Onze gids is hier gelukkig in getraind en we krijgen meteen de eerste avond al een paar prachtige dieren te zien: Een uil die zijn avondeten aan het opeten is, een vliegende eekhoorn en 2 slow lorissen. Uiteindelijk komen we aan bij onze slaapplek. Een mooi maar simpel kamertje ergens midden in Deramakot. Hier slapen we de aankomende drie nachten.

Brendon

We rijden elke ochtend om 7 uur weg en pas rond 10 of 11 uur in de avond zijn we terug. Er is een lunchplek in de jungle waar we onze maaltijden nuttigen die door Apau, de chauffeur en kok, worden bereid. Het eten is heerlijk maar veel te veel! Zelfs met moeite is het onmogelijk om het op te krijgen. Op diezelfde plek is er ook ruimte om onze hangmatten op te hangen, mochten we toe zijn aan een siƫsta. 1 van de bankjes op de lunchplek is vernield en de restanten staan er naast tegen de boom. Dat heeft Brendon gedaan.

Borneo Deramakot forest reserve
Safari achterin de jeep
Borneo Deramakot Forest Reserve
Spotten
Borneo Deramakot Forest Reservve
De lunchplek
Een stukje te voet
We zien ver weg een Orang-Oetan
Paradise Flycatcher - even inzoomen
Fish-Owl
Maroon Langur
Leopard Cat
Leopard Cat - inzoomen
Jungle safari

Een Safari in de jungle is niet te vergelijken met een Safari op de Afrikaanse savanne. Soms hoor je de beesten van heel dichtbij, maar door de dichte begroeiing zie je alleen wat bladeren bewegen. Ook zijn de meeste dieren hier erg schuw. Als ze doorhebben dat wij er zijn, zoeken ze zo snel mogelijk de beschutting van de jungle op. Desalniettemin kunnen we veel spotten. Vooral als de zon onder gaat zien we veel wildlife. De jungle komt ā€™s avonds echt tot leven. Helaas maakt dat fotoā€™s maken wel wat lastiger. En dan de hamvraag. Hebben jullie die Orang-Oetan nu gezien? Het korte antwoord is: ja. Maar ook de Orang-Oetan is erg schuw en kan zich verbazingwekkend goed verstoppen. Daarbij komt dat we ze alleen van heel veraf zien.

Orang-Oetan

Slechts een keer is er eentje erg dichtbij. We horen gibbons een stukje dieper in de jungle en besluiten de jeep onder een boom te parkeren, in de hoop dat de gibbons onze kant op komen. We ruiken duidelijk dat er apen dichtbij zijn, maar zien ze niet. Na een minuut of 5 voelt onze gids een druppel in zijn nek en direct daarna horen we recht boven ons het gekraak van takken. De jeep staat onder een Orang-Oetan geparkeerd en we hadden het niet eens door! We worden een seconde nieuwsgierig geobserveerd maar daarna slingert ze kalmpjes de jungle in, met haar jong op de hielen. Voordat wij er echt erg in hebben, is ze verdwenen achter het gebladerte.

Grey tailed Racer
Grey tailed racer
King Cobra
Borneo Pygme elephant
Brendon

Slang!

We spotten ook een paar slangen. Een daarvan is de koningscobra. Onze driver ziet hem over het hoofd en rijdt er dwars overheen. Dat wordt hem duidelijk niet in dank afgenomen. De cobra richt zich op en heeft het op de achterbak van de jeep gemunt. Wegwezen dus!

Ik weet niet precies wat het is, maar er wordt ergens een oerinstinct opgeroepen wanneer je achterna wordt gezeten door een cobra. Ook al zit je achter in de jeep. Het is aardig beangstigend en dat voel je door je hele lijf. De welbekende kriebel in de buik. Gelukkig is onze jeep sneller en houdt de cobra het na een meter of 5 voor gezien. Die glijdt de weg af en verdwijnt uit zicht. Hopelijk voorgoed.

Kopel

Na 4 dagen vol safariā€™s van ā€™s ochtends vroeg tot ā€™s avonds laat, heel veel geleerd te hebben over geluiden en geuren, en een hoop prachtige dieren gespot te hebben, maken we ook nog even kennis met Brendon. Brendon staat een paar 100 meter van het kamp met zijn familie. Je herkent hem meteen volgens onze chauffeur: ā€œHe is the naughty oneā€. En ja hoor, binnen de kortste keren weten ook wij wie Brendon is. Hij heft zijn slurf en toetert uitdagend naar ons terwijl de rest zich meer achter de bosjes schuil houdt.

Na 4 dagen vertrekken we uit Deramakot. Een hele bijzondere ervaring waar we met plezier op terugkijken. Tijd voor onze volgende bestemming. We nemen de bus naar onze volgende jungletour. Dit keer blijven we bij KOPEL aan de Kinabatangan rivier. Opnieuw 4 dagen, en het blijft voor ons hopen om die Orang-Oetan van wat dichterbij te kunnen zien.

Slapen in de Jungle

KOPEL is in 1997 opgezet door een Australiƫr, maar wordt inmiddels volledig gerund door de lokale bevolking. Ze hebben een prachtig eco-camp in de jungle die je alleen per boot kunt bereiken. Opnieuw een druk programma. In de ochtend een boottocht, daarna ontbijt. Na het ontbijt is er een jungle walk, waarna de lunch volgt. Na de lunch opnieuw een jungle-walk en aan het einde van de middag weer een boottocht. We zijn dan terug als het donker wordt en dan staat het avondeten voor ons klaar. Na het avondeten nog een avondwandeling door de jungle. Alle activiteiten zijn optioneel, maar wij slaan natuurlijk niks over!

Onze kamer bij KOPEL
KOPEL - hoofdgebouw
Boottocht bij KOPEL met onze gids op de achtergrond
KOPEL - nachtsafari
KOPEL - jungle walk
Orang-Oetan herkansing

We zijn erg blij met onze gids. Ook hij is duidelijk een natuurliefhebber en kan ons van alles vertellen over de planten en de dieren. Daarnaast heeft hij bovenmenselijke zintuigen. Hoe hij de dieren opspoort is verbazingwekkend. Het duurt dan ook niet lang voordat wij onze Orang-Oetan van dichtbij kunnen bewonderen. Eindelijk! En wauw, wat een ervaring is dat! We hadden al geleerd dat de Orang-Oetan heel stil is en je hem daarom moeilijk kunt horen, maar doordat we nu te voet zijn, kunnen we nog meer geluiden waarnemen. Blijkbaar eten ze graag een soort noten/vruchten en kan je ze dus horen eten. En dat geluid horen we tijdens onze jungle wandeling. We zijn doodstil en onze gids gaat dwars door de jungle op het geluid af. Vol spanning wachten wij af tot hij ons seint dat we mogen komen. De paden worden even vergeten en we werken ons door al het struikgewas heen richting onze gids. En ja hoor, daar heb je hem! Op 15 meter afstand, boven ons, zien we een flinke Orang-Oetan, aan het genieten van een lekker maaltje. Af en toe kijkt hij wat rond, maar hij is vooral bezig met eten. Vol bewondering kijken wij toe.Ā

Hij lijkt het niet erg te vinden. Het is verbazingwekkend hoe zo een groot beest volledig kan verdwijnen in de bomen. Wij moeten regelmatig op een andere plek gaan staan of even wachten, omdat de Orang-Oetan anders volledig uit het zicht is. Onze gids wil ons het geluid van de Orang-Oetan laten horen, dus hij loopt van ons weg en maakt wat apen geluidjes. Orang-Oetans zijn namelijk territoriaal en de mannetjes laten zich dus wel horen als er andere apen in de buurt komen. We krijgen een prachtige show. Wat een geluid! Niet te omschrijven. Onze Borneo reis kan nu zeker niet meer stuk.

Orang-Oetan, Borneo
Borneo Orang Oetan

Boom planten

Bij KOPEL doen we ook nog een korte boomplant-activiteit. Iedere gast kan, als hij dat wil, een boom planten om een stukje jungle te regenereren. En karma punten te verdienen natuurlijk. Ze pakken het slim aan bij KOPEL en in combinatie met de locatie (en de prijs) kunnen wij niets anders dan deze plek aan iedereen aanraden. De mensen die er werken doen dit werk met een missie en dat straalt van hun af. De verhalen die ze delen zijn niet ingestudeerd, het is geen marketing show en ze werken daadwerkelijk hard met de hele gemeenschap. En de passie druipt van ze af. Het is een van de meest bijzondere plekken die wij ooit hebben bezocht en eindelijk een liefdadigheidsproject dat werkt. Geen bodemloze put, maar daadwerkelijk een goed functionerend bedrijf waar de lokale bevolking de vruchten van plukt.

Palmolie

We leren ook een andere kant van de palmolie kennen. Het is natuurlijk welbekend dat de jungle in rap tempo plaats aan het maken is voor de plantages, maar de Maleisische Henk en Ingrid moeten ook ergens geld mee verdienen. Het is makkelijk om het vingertje te wijzen en te zeggen dat de jungle terug moet komen. In de ideale wereld misschien, maar nu alle plantages sluiten en de jungle terug brengen zou financiƫle zelfmoord betekenen voor een heel groot deel van de bevolking. Palmolie verbannen heeft ook weinig nut. Dan worden er gewoon andere gewassen geplant die wel geld opleveren. Geen jungle. Wij gaan de jungle in dit blog zeker niet redden (helaas), maar dat de jungle gered kan worden, dat is zeker! Het is nog niet te laat. Maar het zal hand in hand moeten gaan met de plantages. En mocht je Borneo willen bezoeken, ga dan vooral even langs bij KOPEL!

Terug naar onze fietsen

We verlaten KOPEL met een zwaar hart. Het was maar 4 dagen, maar we gaan het missen. Aan de andere kant missen we onze fietsen ook al. Dat backpacken brengt ook veel nadelen met zich mee. De voornaamste is wachten op het openbaar vervoer. En het openbaar vervoer is vaak niet eens zo aangenaam. Nee, dan zitten wij toch liever weer op de fiets!

Proboscis monkey
Civet kat
Borneo monitor lizard
Monitor lizard
Borneo glow in the dark bark
Glow in the bark. Een schimmel die op deze boom groeit is bioluminescent waardoor de boom oplicht in het donker.
Borneo glow in the dark Fungus
Borneo glow in the dark fungus
Borneo duizendpoot giftig
Duizendpoot - zeer giftig!
Bloedzuiger
Borneo black headed kingfisher
Black headed kingfisher
Horned Lizard

Dit bericht heeft 19 reacties

1. Petra de Jong

Gaaf hoor. Dank je wel voor de foto’s en de mooie verhalen.

2. Marloek

Spannend hoor wat jullie allemaal beleven en zien , leuk om te lezen en mooie unieke fotoā€™s.
    Veel plezier in de volgende etappe šŸ˜€ šŸ¤—

3. ruud

Wat een prachtige ervaring,om stil van te worden

Dat was het zeker!

4. Willie Janssen

Schitterend dit zie ik mezelf ook wel doen.

Geniet er nog van.

Volgende familie uitje?
      Wij willen het wel regelen hoor! Hebben veel uitgezocht voor Borneo

5. Ria Leijser

Wat een belevenis weer echt prachtig die fotoā€™s nu snel weer op de šŸš² šŸš²šŸ˜‚šŸ˜‚

1. Rob en Isabelle

Dankjewel Ria! Inmiddels zitten we alweer een tijdje op de fiets. De blog loopt altijd een beetje achter šŸ˜®

6. Yvonne

Mooi avontuur,en mooie fotoā€™s

7. piet

schitterend en zo mooi zoals jullie het beleven ,
    als nou de rest maar niet tegen valt

1. Rob en Isabelle

Dankjewel! Niet elke dag kan een hoogtepunt zijn, maar tegenvallen doet het zeker niet.

8. Anja

Mooi verhaal weer, en mooie fotoā€™s.
    Op naar het volgende avontuur šŸŒ“šŸ’šŸ¦‰šŸ˜šŸŒžšŸš“

1. Rob en Isabelle

Dankjewel! Daar zitten we alweer middenin!

9. Elly

wow , Prachtig omschreven weer. En schitterende foto’s .

10. Mirjam

Wat een prachtige natuur en belevenissen voor jullie!

Laat hier je reactie achter.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.