Overzicht dag 505 - 509
21 maart 2024 - 25 maart 2024
120
Km’s Gefietst
325
Hoogtemeters
2
Etappes
0
Mankementen
Hong Kong
We lazen online dat Hong Kong nogal fietsonvriendelijk was, maar daar is de eerste 40Km echt helemaal niks van te merken. Perfecte fietspaden waar goed over is nagedacht, leuke parkjes onderweg met openbare (schone) toiletten, openbare wifi, als fietser komt het je aan niks tekort. Het is wel even schakelen als we moeten afrekenen voor de lunch. Zuidoost Aziƫ en China waren relatief goedkoop, maar in Hong Kong liggen de prijzen beduidend hoger. Extra fijn dus dat we bij een warm-showers adresje kunnen blijven.
Hong Kong fiets (on)vriendelijk?
Omdat het fietsen zo lekker gaat, nemen we ruim de tijd in een van de parkjes. We genieten van het zonnetje en we pakken onze snacktas erbij. Er is Ć©Ć©n kleine heuvel die we over moeten en dan fietsen we een drukker deel van Hong Kong in. Het is vanaf de klim ook gedaan met de fietspaden en we snappen nu waarom mensen online klaagden over de fietsbaarheid van Hong Kong.
Omdat we de laatste 10Km niet echt op kunnen schieten door de drukte in de stad, komen we iets later dan afgesproken aan bij het metro station waar we met Vlad, onze host, hebben afgesproken. Gelukkig staat hij er nog te wachten. We settelen ons in het appartement en gaan die avond gezellig uit eten.Ā
Van het kastje naar de muur
De dag erna vullen we weer met praktische zaken. Want we willen terug China in. Opnieuw voor 15 dagen omdat we dan geen visum nodig hebben. Maar ja, in 15 dagen China door, dat vergt wat planning en afstemming met bussen, treinen en boten. En dan blijft China toch China. Zie er maar eens achter te komen of er boten vertrekken vanaf Qinghuangdao naar Zuid-Korea. En op welke dag vertrekken ze dan? Informatie is lastig te krijgen. Het meeste is pre-corona en dus alles behalve betrouwbaar.
Na heel veel plannen te maken, en weer door te krassen, en nieuwe plannen maken, en weer door te krassen en dat nog een aantal keer, komen we uit bij het volgende: We sturen de fietsen naar Qingdao en we gaan zelf, zonder fietsen, een rondje China maken. Helemaal perfect zou het zijn als we onze fietsen vanaf Hong Kong op kunnen sturen, dus we gaan opzoek naar informatie. We gaan naar het station waar we aan de servicebalie vragen of we onze fietsen mee mogen nemen in de trein naar Qingdao. De vrouw achter de balie stuurt ons naar iemand anders, die er iemand bij roept, die er ook weer iemand bij roept, die ons vervolgens naar de kaartjesverkoper stuurt, waar we 40 minuten in de rij staan om vervolgens weer doorgestuurd te worden naar de bewaking. De mensen zijn iets te behulpzaam. āNeeā verkopen willen ze niet, dus sturen ze ons maar naar iemand anders. We zijn dus veel tijd kwijt en uiteindelijk geen stap verder.
De plannen staan vast. Denken we.
Dat betekent dus terug China in fietsen en vanaf daar onze fietsen opsturen. Ook goed. Nu staan onze plannen dan toch echt vast. Soort van. Want het moet natuurlijk wel nog allemaal uitgevoerd worden. Als wij onze plannen hebben uitgedokterd, gaan we weer gezellig met Vlad eten en de stad in voor een biertje. Heerlijk dat we met een local meekunnen die dan ook een soort van stadsgids voor ons is. Vlad is het weekend niet thuis maar wij mogen in het appartement blijven. Wat een luxe!
Hong Kong derby 2024
Zondag gaan we naar de paardenraces, Vlad werkt ergens waar ze met wiskundige modellen gokken op de races. Wij gaan dat model dus even testen. Paardenraces, we wisten allebei niet zo goed wat we ervan konden verwachten maar het was een leuke ervaring. Er hangt een echte āwedstrijdsfeerā en de mensen op de tribune zijn fanatiek. Het zweept ons op en voor we het weten staan ook wij āonsā paard naar de finish te schreeuwen. Het is gezellig druk, er is van alles buiten de races om georganiseerd en overal wordt er gewed op de paarden. Het zijn voornamelijk oudere mannetjes die met krantjes en wedpapiertjes druk in de weer zijn. Ergens is het ook wel een beetje sneu. Er lopen aardig wat gokverslaafde types rond waaraan het vanaf te zien is dat ze al aardig wat geld verloren zijn op de racebaan. Big Business voor de wedkantoren. Voor ons geldt dat niet, het model lijkt te werken. Na aftrek van onze inleg, de kaartjes voor de metro en twee broodjes hotdog blijft er maar liefst 1,5 euro winst over. YES!
China deel 2
Na 4 nachten Hong Kong houden wij het weer voor gezien. We fietsen terug naar de grens en deze keer gaat het erg soepel. Het is rustig bij de grensovergang en we krijgen zonder problemen opnieuw 15 dagen toegang tot China. Horde 1 is overwonnen. We fietsen door naar station Shenzhen Oost en leveren onze fietsen af bij de China Railway Service. Fietsen mogen namelijk niet mee de trein in, die worden apart opgestuurd. Onze tassen worden in dozen verpakt en onze fietsen kunnen gelukkig zo mee. Horde 2 ook overwonnen. En dan lopen we richting hotel, een beetje onwennig zo zonder onze fietsen en met maar 10% van onze spullen.
En weer door...
We zien onze fietsen dus weer in Qingdao, tenminste daar gaan we nu nog gewoon vanuit. En wij nemen de trein naar Xiāan. Onze eerste stop als niet-fiets-toeristen in China. De plannen daarna? Daar zullen jullie nog even geduld voor moeten hebben maar om alvast een tipje van de sluier op te lichten: we nemen de boot naar onze volgende bestemming.Ā
Zonder fiets
ben je niets!
Toch?
Maak er wat van š
Gaat jullie vast lukken
Wat een mooie belevenissen
Wat een mooi verslag! Ja, lijkt me raar voor jullie nu zonder fiets, tent ed. Hopelijk treffen jullie je fietsen en bagage weer snel in Qingdao! Succes, nu zonder fiets!